Naslovna Lepi & Zdravi Kako KAFA UTIČE NA ZDRAVLJE i raspoloženje čoveka?

Kako KAFA UTIČE NA ZDRAVLJE i raspoloženje čoveka?

54
PODELI
Ilustracija / Foto: premiumrxdrugs.com

Svi smo robovi svojih navika i to obično shvatimo kad na kratko izađemo iz dnevne rutine ili kad primetimo da neke navike loše utiču na naše zdravlje. U ovom slučaju, pričamo o kafi koju svi pijemo!

U ovom članku se nećemo baviti istraživanjima sa nekih univerziteta iz Kalifornije ili ispitivanjima grupe naučnika iz Holandije, već želimo da vam prenesemo jednu iskrenu, otvorenu priču o kafi i njenom uticaju na zdravlje i raspoloženje čoveka. Možda nećemo nabrojati sve hemijske procese pri kuvanju ili hemijske elemente kafe, ali ćemo zato sa vama podeliti primere iz života u kojima ćete se sigurno prepoznati.

Istinski uživaoci u kafi, svoje jutro obavezno započnu sa omiljenom šoljicom (ili šoljom, ako pijete tzv. „supu“) crne, „turske“, ness ili kafe iz automata. Ritual se razlikuje od osobe do osobe, pa tako neko prvo pristavi džezvu dok obavi jutarnju toaletu, a neko kao hipnotisan čeka prvi gutljaj, jer bez njega ne može normalno da funkcioniše. U svakom slučaju- pravite OGROMNU GREŠKU.

Foto: pixabay.com
Foto: pixabay.com

Da ne grešimo dušu, neko jutarnju kafu pije čisto iz društvenih potreba. Kad dođete na posao, ako svi prvo kuvaju kafu, pa nećete valjda gledati u njih? Ali to je već neka druga tema kojom treba da se bave bihejvioralni psiholozi.

Konzumiranje kafe „na prazan stomak“ stimuliše izlučivanje hlorovodonične kiseline u sistem za varenje, a to vam nikako neće prijati ako ste skloni gastritisu. Takođe, ova kiselina se koristi za razgradnju hrane, pa ako pre kafe ne unesete nešto čvrsto u želudac, poremetićete probavne procese i proteini u toku dana će ostati nerazgrađeni, što opet vodi ka nadutosti, raznim upalama i iritacijama creva.

Morate priznati da ta jutarnja kafa prija mozgu i u čoveka unese neku posebnu energiju koja vas pokreće, koja vas čini budnim i svi vrlo dobro znamo da kafu ne treba piti na prazan stomak, ali opet to radimo. Prema jednoj anketi, čak 80% Britanaca jutarnju kafu pije uz doručak. Možda bi trebali da se ugledamo na Britance?

Uspeli smo da preguramo jutro, dan je uhvatio svoj tempo, ali ako imate sreće da radite u državnom preduzeću, već posle dva-tri radna sata je prva pauza. „Ne odvajaj mi cigaru od kafe“ – kaže poznata izreka rođenih hedonista i tu se nastavlja horor film za želudac. U međuvremenu ste verovatno doručkovali neko pecivo ili burek (Herbalife doručak ne računamo kao pravi doručak) i stvorili ste pravi sunđer za još jednu šoljicu kafe.

Što se raspoloženja tiče, ovo je pun pogodak- priuštićete sebi pola sata čistog zadovoljstva, verovatno ćete se malo socijalizovati, misli će vam odlutati na suprotnu stranu od posla, obaveza i problema i na kraju ćete doći do zaključka da vam je ta kafa bila potrebnija više nego bilo šta na svetu. Međutim, JOŠ JEDNA GREŠKA!

Foto: giphy.com

Prosečna šoljica kafe sadrži 40mg kofeina, što znači da ste u razmaku od par časova u svoj organizam uneli oko 80mg kofeina ili više, ako kuvate „gromovaču“. Kofein održava budnost i utiče na povećanje srčane frekvencije, što može da izazove nervozu, anksioznost, agresivnost, tahikardiju ili srčanu aritmiju i još mnogo toga. Pored toga, kofein ne unosite samo putem kafe, već razni energetski napici, kao i neka hrana, imaju više kofeina nego jedna šoljica kafe. Optimalna doza u toku dana bi bila dve do tri šoljice kafe, međutim, nije još ni podne, a vi ste već skoro dostigli tu meru!

Ali, idemo dalje…

Nastavili ste sa poslom, ukoliko niste imali dodatne pauze ili povode da popijete još kafe, stigli ste do ručka. A da, konačno ručak, jedini opravdan razlog da posle obroka popijete kafu. Posle svega, ovo zvuči neverovatno, ali kafa zapravo olakšava varenje i pojačava lučenje pljuvačke i enzima za varenje. Ukoliko imate gastrointestinalne probleme, izbegavajte ovaj savet, zbog ranije pomenutih kiselina koje ovaj napitak stvara.

Kafa posle ručka će vas sigurno opustiti i to je zapravo pravo vreme ako želite da uživate u čarima ove drevne biljke. Svakodnevno ispijanje kafe posle ručka će sigurno stvoriti naviku koja će posle određenog vremena prerasti u manji ritual. Sve dok budete poštovali pravila i telo redovno „hranili“ kofeinom na ovaj način, nećete imati problema. Međutim, čim preskočite samo jednu šoljicu kafe, to će se jasno odraziti na vaše ponašanje, tj. mentalno i fizičko zdravlje.

Foto: indianexpress.com

Koliko god ovo grubo zvučalo, ali, kofein stvara zavisnost. To možete da primetite tek kad preskočite kafu posle ručka. Prvo što ćete osetiti je glavobolja. Intezivna glavobolja koja za sobom povlači nervozu, smanjenu mogućnost fokusiranja, anksioznost, kao i blago drhtanje mišića- što je već rezultat fizičke zavisnosti.

Ljudski organizam je takav da konstantno traži razlog za lučenje dopamina, što izaziva osećaj euforije, ali takođe i zavisnosti. Držati kontrolu i biti umeren u svemu, pogotovo u konzumiranju kafe je poprilično teško. Ako ste već „navučeni“ na kafu i ne možete bez nje, bilo bi idealno da ne povećavate jačinu ili dozu kafe, već da se držite navike takve kakva jeste i pustite da telo, a pre svega mozak uživa.

Ispijanje kafe posle 18 časova ne bi poželeli ni najgorem neprijatelju. Ako želite dobro svom organizmu, ne mučite ga na taj način. Ako ste već na neki način primorani da uveče pijete kafu, pokušajte da je zamenite čajem ili nekim drugim toplim napitkom (kuvano vino?).

Šta popiti umesto kafe?

Zamenu za kafu, možete pronaći u crnom čaju. Većina ljudi je čula za zeleni čaj, ali ne i za crni. Oni koji su možda čuli za crni čaj, verovatno misle da se on koristi u narodnom lečenju, što je veoma popularno na našim prostorima. Sam naziv „crni čaj“ asocira na medicinu, ubijanje bakterija, na gorak ukus i odbojan miris. Međutim, realnost je potpuno drugačija.

Crni čaj je zapravo tamniji brat zelenog čaja, jer obojica potiču sa iste biljke koja se naziva Camellia sinensis. Crni čaj je veoma popularan u Velikoj Britaniji, zbog svojih mnogobrojnih lekovitih svojstava. Ako redovno pijete crni čaj, umanjićete šansu za infrakt srca ili mozga, jer on sprečava začepljenje arterija i ostalih krvnih sudova.

Crni čaj takođe sadrži kofein, malo je drugačijeg ukusa od kafe, ali je ovako „na oko“ potpuno isti. U crni čaj se obavezno dodaje mleko, kao i šećer, što na kraju rezultira veoma ukusnim napitkom za svaku priliku. Ako niste ljubitelj „biljnog“ ukusa, crni čaj vam se verovatno neće svideti, ali u svakom slučaju predlažemo vam da probate. Crni čaj ili „indijski čaj“ kako ga još nazivaju, možete pronaći u svakoj prodavnici.

N. Janjanin

Ostavite komentar

avatar
wpDiscuz